Rekonstrukce kostela Sv. Václava v Libouni
Libouň
Autor: Ing. arch. Vít Solnař
Zodp. projektant: Jiří Solnař
2009 dokumentace stavby
Charakteristika stavebního pozemku:
Pozemky se nalézají v intravilánu obce na vyvýšeném skalnatém ostrohu. Libouň je obcí,
která pravděpodobně vznikala současně se zmíněnou stavbou, nebo jí mírně předcházela.
Pro první variantu svědčí poloha obklopující malou náves, které vévodí právě rotunda
sv. Václava.
Architektonické a urbanistické řešení stavby:
Objekt rotundy je jak urbanisticky, tak architektonicky velmi cenným reliktem pozdně
románské stavební činnosti u nás.
Urbanisticky se rotunda uplatňuje v dálkových pohledech i v drobném měřítku přilehlé
návsi. Z tohoto důvodu je navrženo nasvětlení této cenné stavby. Jakékoliv další změny
v urbanistickém působení této stavby jsou nežádoucí.
Jde o velmi hodnotnou stavbu. S tím je nutno k celému areálu přistupovat. Jakákoliv
novodobá adice je nežádoucí. Smyslem rekonstrukce tak je konzervace současného stavu,
respektive snaha prodloužit životnost všech zachovaných konstrukcí tak, aby bylo možno
tuto stavbu obdivovat i v budoucnu. Zde je však nutno dodat, že to je možné pouze
za předpokladu že se na stavbě uplatní novodobý materiál a konstrukce. Tyto zásahy však
musí být jasně patrny a rozeznatelné od konstrukcí původních. Zároveň však na sebe nesmí
upozorňovat.
Z hlediska sanace statiky stavby dojde k zásahům v krovu a k svázání popraskaného zdiva.
Ostatní zásahy jsou pak z ranku údržby. Jedná se o obnovu krytiny, výměnu sanktusky,
oprava omítek a další. Zde nedojde k jakýmkoliv konstrukčním, či materiálovým změnám
oproti současnému stavu. Jako architektonizující, míním tedy novodobé, pozměňující,
se pak jeví zásahy následující: jde o barevné řešení celého areálu, jehož smyslem je
barevně sjednotit povrchy, které budou stavbou barevně narušeny. A dále o doplnění koruny
ohradní zdi lomovým kamenem, respektive vsazení osvětlovacího systému.
V objektu márnice dojde k drobným zásahům majícím za cíl tuto stavbičku uzavřít proti
povětrnosti. Jedná se o dveře a vnitřní okenice.
Poslední okruh prací jsou práce restaurátorské a konzervační. Zde se jedná o očištění
a stabilizaci litinového kříže a kamenné desky přimknuté k východní straně rotundy poblíž
sakristie. Druhým objektem je freska v objektu márnice. Ta dle komposice a vztahu k okolí
pochází z barokního období. Dle všeho jde o téma posledního soudu. Rozevřený baldachýn
zajímavě zakončený dřevořezbou umístěnou na vazném trámu odhaluje pohled na zástup duší
trmácejících se pod temným nebem pekelnými plameny. Celkově je architektonickým záměrem
areál kostela sv. Václava zakonzervovat a zdůraznit jeho základní hodnotu: Objem stavby
a hru ploch, světel a stínů která je zcela neopakovatelná.